LiveZilla Live Help
۸ روش برای زندگی بهتر با ام اس | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

۸ روش برای زندگی بهتر با ام اس

مدیریت زندگی با MS به معنای کنار آمدن با علائمی که هم اکنون به آنها دچار هستید، نیست بلکه تفکر راجع به این است که در آینده چه اتفاقاتی می افتد و برای آنها آماده شوید مثل تاثیراتی که بر خانواده، شغل و اموال شما می گذارد.

حتی اگر علائم شما خفیف هستند، برنامه ریزی می تواند باعث احساس بهتر و مطمئن تری نسبت به آینده در شما شود.

روزالیند کالب، پزشک، روانشناس کلینیکی و مشاور درمان سلامت کلینیکی در جامعه ملیMS می گوید: فکر کردن به اینکه اگر علائمتان بدتر شد چه می کنید بدشانسی نیست، تسلیم شدن در برابر بیماری نیست بلکه باعث می شود در راهی پر بار از عهده آن برآیید.

۱) با ترس هایتان مواجه شوید.

زمانی که برای برنامه ریزی برای مسائل غیر قابل پیش بینی آماده می شویداز کجا شروع می کنید؟ کالب می گوید: از شدیدترین ترس هایتان شروع کنید.

MS می تواند مانع کار کردن شما شود؟می تواند باعث از هم گسیختگی خانواده تان شود؟ و هر چیزی که باعث نگرانی شما می شود. ترس هایتان را مهار کنید.

کالب می گوید به جای اینکه به این نگرانی ها میدان بدهید، تور امنی بسازید که نگرانی ها را به دام بیندازد و با آنها کنار بیایید.

۲)بیمه تان را چک کنید.

دوروتی نرث رپ، مشاور درمان پیوستار ابتکار مراقبت در جامعه ملی MS می گوید: مفاد بیمه نامه خود را بخوانید. مطمئن شوید پزشک شما نیز تحت پوشش است و به متخصصین مثل عصب شناس دسترسی دارید. حتی اگر در حال حاضر به درمان های دیگری مثل درمان های فیزیکی و شغلی نیاز ندارید، در آینده نیاز خواهید داشت.پس آنچه که در بیمه نامه پوشش داده شده است را چک کنید.

هم چنین می توانید از راهنمایان MS در انجمن MS کمک بخواهید. آنها می توانند به شما کمک کنند که انتخاب هایتان را بشناسید.

۳)با خانواده تان صحبت کنید.

کالب می گوید:بیشتر مردم واقعا MS را نمی شناسند.به آنها اجازه دهید بدانند که MS ممکن است چه تاثیراتی بر شما بگذارد و آنها چگونه می توانند به شما کمک کنند.خانواده و دوستان زیادی می خواهند به شما کمک کنند اما نمی دانند باید چه کنند.مثلا به آنها بگویید زمانی که به کمک نیاز دارید اگر سه شنبه بود باید شما را به مطب دکتر ببرند یا هفته دیگر بعد از مدرسه چک آپ دارید. این به آنها کمک می کند بدانند شما دقیقا به چه چیزی نیاز دارید یا چه چیزی می خواهید.

۴)وضعیت مالی تان را چک کنید.

زندگی با MS می تواند پر خرج باشد.نسخه ها، آزمایشات، ویزیت دکتر و خدمتکار نیز به مخارج اضافه می شوند. ضمنا، ممکن است MS ساعات کاری شما را نیز محدود کنند و در آمدتان کاهش پیدا می کند. مهم نیست وضعیت مالی تان چگونه است اما صحبت با یک مشاور مالی ایده ی خوبی است. متخصص به شما می گوید چه میزان پول نیاز است که کنار بگذارید. هم چنین می توانید راه هایی برای پس انداز پول مثل کاهش مالیات احتمالی برای بازسازی خانه تان را یاد بگیرید.

۵)منزل تان را ارزیابی کنید.

کالب می گوید:اگر علائمتان به مشکل مبدل می شوند، می توانید در همان خانه زندگی کنید؟ احتمال دارد در طبقه اول زندگی کنید؟ در صورت نیاز می توانید یک سطح شیب دار اضافه کنید؟ می توانید تطابق های دیگر را انجام دهید؟ فکر کردن به این موارد با ارزش است.

منطقی تر است به اینکه کجا زندگی می کنید نیز فکر کنید. نرث رپ می گوید: اگر در یک محیط روستایی یا منطقه ای دور زندگی می کنید ممکن است به سرویس های خدماتی که می توانند به شما کمک کنند دسترسی نداشته باشید.

۶) به شغل تان توجه کنید.

بعد از تشخیص MS، بیشتر افراد بدون هیچ گونه مشکلی در شغل قبلی شان باقی می مانند. اما توجه به اینکه MS در آینده چه تاثیراتی بر شغل تان می گذارد نیز مهم است. برای مثال: اگر شغل شما با فعالیت های فیزیکی سر و کار دارد، در آینده که علائم شما بدتر شد می توانید شغل تان را به قسمتی که فعالیت فیزیکی کمتری دارد تغییر دهید؟ و در هر شغلی، آیا آموزش در شغل های مختلف باعث حس بهتری راجع به آینده تان در شما می شود؟

۷) با دیگران در ارتباط باشید.

تماس با دیگر افرادی که با MS سر و کار دارند نیز به شما کمک می کند. گروه هایی که این ارتباطات را فراهم می کنند، حمایت کنید.

نرث رپ می گوید: ممکن است اعضای دیگر گروه راجع به مشاور مالی یا فردی که کانون دیگری تاسیس خواهد کرد، صحبت کنند. این اطلاعات را بنویسید و در یک پوشه نگه دارید. ممکن است برخی از این پیشنهادات دستی باشند.

۸) برای وقت تان برنامه ریزی کنید.

اگر MS دارید، برنامه ریزی برای شما حائز اهمیت است اما برای تصمیمات مهم با عجله عمل نکنید. کالب می گوید: بیشتر از آنچه لازم است انرژی و سرمایه ی خود را هدر ندهید.

 

منبع: WEBMD