LiveZilla Live Help
۵ افسانه و حقیقت راجع به MS | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

۵ افسانه و حقیقت راجع به MS

اگر شما نیز توصیه های گیج کننده ی زیادی راجع به زندگی با MS دریافت می کنید، بدانید تنها شما نیستید. اصولا دوستان سریع پیشنهائ می دهند اما گاهی اوقات آنها فقط افسانه های قدیمی را تکرار می کنند.

دانستن حقایق درست می تواند شما را به سمت یک زندگی کامل هدایت کند.

افسانه اول: خانم های مبتلا به MS نباید باردار شوند.

متیو مک کوید،عصب شناس و متخصص MS در دانشگاه مرکزی پزشکی لویولا در نزدیکی شیکاگو می گوید: این مطلب صراحتاً یک افسانه است.

او می گوید: در دوران بارداری(۹ ماه بارداری و ۳ ماه دوران پس از وضع حمل) در میزان عود کردن هیچ تغییری وجود ندارد و اثر طولانی مدتی در ناتوانی مشاهده نمی شود.

مطالعات زیادی در طی ۴۰ سال اخیر پیشنهاد می کنند که در واقع در در دوران بارداری میزان ظهور علائم MS به خصوص در سه ماهه دوم و سوم کاهش می یابد.

مک کوید می گوید: با وجود اینکه به طور واضح بارداری یک تصمیم شخصی و سخت است، اما MS نباید در این تصمیم گیری نقش قابل توجهی داشته باشد.

با توجه به اینکه انتخاب های درمانی در طول بارداری تغییر می کنند اگر تصمیم دارید باردار شوید با پزشک خود صحبت کنید.

افسانه دوم: همه ی افراد مبتلا به MS به ویلچر نیاز پیدا خواهند کرد.

بیشتر افراد مبتلا به MS از نظر فیزیکی ناتوان نخاهند شد. طبق نظر جامعه ملی MS 3/2 (دو سوم) افراد قادر به راه رفتن خواهند بود اما تعدادی از افراد به ابزار کمکی مثل عصا، عصای زیر بغل و واکر برای راه رفتن نیاز خواهند داشت.

دکتر روزالیند کالب می گوید: برخی از افراد که قادر به راه رفتن هستند برای طی مسافت های طولانی از از ابزارهای موتوری استفاده می کنند، بنابراین آنها هنوز انرژی دارند که از کاری که برای انجامش این مسافت را طی کردند، لذت ببرند. کالب نائب رئیس کلینیک مراقبتی در جامعه ملی MS است.

درست است که شما افکار متفاوت و زیادی دارید که چگونه حرکت کنید اما این به این معنی توقف و عدم تحرک نیست. تحرک به شما اجازه میدهد کارهایی که زندگی را برای شما لذت بخش و معنی دار می کنند را انجام دهید.

افسانه سوم: اگر MS دارید نباید ورزش کنید.

مک کوید می گوید: اگر MS دارید باید ورزش کنید. فعالیت های فیزیکی برای سلامت کلی شما مفید است و به شما کمک می کند علائم MS را مدیریت کنید.

ورزش کردن قدرت، تحمل و تعادل شما را بهبود می بخشد و به موارد زیر نیز کمک می کند:

v      خلق و خو

v      تفکر

v      کار کردن شکم

v      کیفیت کلی زندگی

اما توجهات خاصی نیز وجود دارند. دنیل باندری می گوید: بر افروختگی در هنگام ورزش علائم MS را بدتر می کند. باندری، راهنمای پزشکی مرکز MS کالیفرنیا و گروه تحقیقاتی در ساحل نیو پرت است.

با استراحت های متناوب سرحال بمانید. سعی کنید هنگام صبح که هوا زیاد گرم نیست ورزش کنید. برنامه ی ورزشی شما باید متناسب با محدودیت ها و توانایی های شما باشد. ممکن است نیاز باشد زمانی که علائم شما تغییر می کنند، برنامه ورزشی نیز تغییر کرده و مطابق آن شود.

می توانید از یک روتین دسته جمعی و یک تراپیست فیزیکی که با بیمارانMS در ارتباط بوده کمک بگیرید.

افسانه چهارم: اگر MS دارید نباید کار کنید.

کالب می گوید: اگر بیماری شما تشخیص داده شد، سریع نتیجه گیری نکنید که باید کار کردن را متوقف کنید. ممکن است دوستان و خانواده پیشنهاد کنند که از فشار کاری دوری کنید، در خانه بمانید و استراحت کنید. لازم نیست که دوره ی ام اسی درست کنید.

او می گوید: افرادی که دست از کار کردن می کشند تا از استرس جلوگیری کنند به زودی متوجه می شوند که بیکاری، خود موجب استرس می شود و زندگی بدون انگیزه ی کاری و ارتباط با همکاران باعث احساس پوچی می شود.

مک کوید می گوید: حقیقت این است که افراد زیادی با MS بازنشسته می شوند اما به خاطر MS خیر!

افسانه پنجم: MS یک بیماری مهلک است.

کابل می گوید: امید به زندگی در افراد مبتلا به MS بسیار نزدیک به مردم عادی است. بیشتر افراد مبتلا به MS مانند سایر انسان ها از سرطان، مشکلات قلبی و تصادف فوت می کنند.

در مواردی نادر، افراد مبتلا به ناتوانی های شدید به علت عوارض نا بهنگام مثل ذات الریه از دنیا می روند اما شما می توانید با درمان علائم MS و مراقبتهای درمانی پیش گیرانه ی منظم از بیشتر این عوارض جلوگیری کنید.

او می گوید: یکی دیگر از فاکتور های خطرناک در مرگ زودهنگام عدم تشخیص و درمان افسردگی استکه می تواند منجر به خودکشی شود.

اگر شما نیز تغییر حالت های قابل توجهی در خود احساس کردید، با پزشک خود صحبت کنید.

 

منبع: WEBMD