LiveZilla Live Help
کنترل اسپاسم عضلانی در MS | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

کنترل اسپاسم عضلانی در MS

افراد مبتلا به MS زیادی حالت های گرفتگی عضلانی، کوفتگی و اسپاسم ها را تجربه می کنند که اصولا ماهیچه های پاها و دستان را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است مانع حرکت آزادانه ی ماهیچه ها شود.

گرفتگی عضلانی می تواند هم به صورت کوفتگی ثابت عضلات به دلیل افزایش کشیدگی طبیعی عضلات اتفاق بیفتد ، هم به صورت اسپاسم هایی که می گیرند و رها می کنند، به خصوص در شب احساسی شبیه سفتی ماهیچه یا درد شدید خواهید داشت. گرفتگی عضلانی احساس درد یا سفتی در مفاصل و یا اطراف آن نیز سبب می شود شدت درد ، بسته به وضعیت اندامی، حالت و آرامش شما متفاوت باشد.

ارزیابی کنید که چگونه MS تان را مدیریت کنید.

چه عواملی منجر به گرفتگی عضلانی در MS می شوند؟

گرفتگی عضلانی در نتیجه عدم تعادل در سیگنال های الکتریکی است که از مغز و نخاع شوکی می آیند که اغلب به دلیل آسیبی که توسط MS به این مناطق وارد می شود، به وجود می آید. این عدم تعادل باعث بازتاب کششی زیادی ماهیچه ها شده که به دلیل ادغام غیر ارادی ماهیچه ها و افزایش کشش ماهیچه هاست.

کدام گرفتگی عضلانی به دلیل MS است؟

برای برخی افراد که MS دارند، ممکن است حالت انقباضی به علت برافروختگی زیاد، رطوبت هوا یا عفونت بدتر شود. حتی ممکن است به خاطر لباس تنگ نیز اتفاق بیفتد.

گرفتگی عضلانی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص گرفتگی عضلانی، پزشک شما در وهله ی اول سابقه پزشکی شما شامل داروهایی که مصرف کرده اید و آیا در خانواده ی شما سابقه اختلالات ماهیچه ای و عصبی وجود دارد یا خیر را ارزیابی می کند. برای تایید تشخیص، چندین آزمایش انجام می گیرد تا حرکات بازو و پای شما، فعالیت ماهیچه ای، میزان جنبش فعال و غیر فعال و توانایی در فعالیت های خود مراقبتی را در شما ارزیابی کند.

در صورتی که من MS دارم گرفتگی عضلانی چگونه درمان می شود؟

اگر شما از MS رنج می برید،گرفتگی عضلانی می تواند با درمان های فیزیکی، دارو ها، عمل جراحی و از این قبیل درمان ها معالجه شود. پزشک سختی شرایط شما، سلامت کلی و فاکتور های زیر را زمانی که برنامه درمانی مناسب را تجویز می گیرد:

گرفتگی عضلانی عمل موثر دارد یا مستقل؟

آیا گرفتگی عضلانی دردناک است؟

کدام درمان ها قبلا صورت گرفته و چه کارکردی داشته اند؟

هزینه ی درمان های محتمل چقدر است؟

عوارض جانبی و محدودیت های درمان چیست؟

آیا منافع بیشتر از ریسک است؟

درمان های فیزیکی و اشتغالی چگونه به گرفتگی عضلانی کمک می کنند؟

اولین مرحله درمان در گرفتگی عضلانی MS، یک برنامه ی درمانی فیزیکی  مدت دار است. یک رژیم روزانه ی مدت دار، می تواند ماهیچه ها را کشش دهدتا به کاهش گرفتگی عضلانی کمک کند.

احتمال دارد درمان گرهای شغلی، فن های چدن ریزی، تراشکاری و شادی بخش را تجویز کنند که متحرک و منعطف باقی بمانید.

اگر درمان های شغلی و فیزیکی به حد مناسب گرفتگی عضلانی را کنترل نکردند، احتمالا داروها به برنامه درمانی اضافه می شوند.

چه داروهایی برای درمان گرفتگی عضلانی استفاده می شوند؟

داروهای متداولی که برای درمان گرفتگی عضلانی استفاده می شوند شامل ملین های ماهیچه ای Baclofen و Zanaflexهستند.

داروی دیگری که احتمالا برای درمان گرفتگی عضلانی استفاده می شود Valium است که غالبا زمانی که در شب برای خلاصی از اسپاسم هایی که در خواب مداخله می کنند، مفید است.

اگر داروهایی که از راه دهان استفاده می شوند موثر نبودند، از طریق عمل جراحی، تلمبه ای جهت رساندن دارو جای داده می شود. تزریق موضعی Botulinum Toxin یا بوتاکس نیز می تواند در جهت آرام کردن ماهیچه ها موثر باشد.

 

منبع: WEBMD