LiveZilla Live Help
تاثیر ماه تولد بر ریسک بیماری ام اس | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

تاثیر ماه تولد بر ریسک بیماری ام اس

میزان پایین تر ویتامین D در بین افرادی که در اردیبهشت متولد شدند، دیده شده است.

دوشنبه، ۸ آوریل (Health Day News)

تحقیقات جدید احتمال می دهند که پیشرفت سیستم ایمنی در فرد تازه متولد شده، میزان ویتامین D و خطر MS تحت تاثیر ماه تولد باشند.

طی تحقیقی که در لندن انجام می شود، متوجه شده اند نوزادانی که در اردیبهشت متولد می شوند نسبت به نوزادانی که در آبان ماه به دنیا می آیند میزان قابل توجهی ویتامین D کمتری و استعداد پنهانی بیشتری برای ابتلا به MS دارند. MS یک وضعیت عصب شناسی ناتوان کننده است که می تواند منجر به مشکل در بینایی، کنترل عضلات، شنیدن و حافظه شود.

بر طبق گزارش منتشر شده در ۸ آوریل در مجله JAMA Neurology، یافته ها به این نکته اشاره دارند که بیشتر تحقیق نیازمند کشف تاثیر پیش زادی مکمل ویتامین D است.

در این مطالعه، از ۵۰ نوزادی که در اردیبهشت و از ۵۰ نوزاد دیگر که در آبان سال ۲۰۱۰-۲۰۰۹ متولد شده بودند، نمونه خون گرفته شد. این نمونه ها در لندن که تاثیر ماه تولدبه صورت خاص مشهود است، گردآوری شدند. مولف مطالعات خاطر نشان کرد: مطالعات قبلی بیان کردند که خطرMS در افراد متولد شده در اردیبهشت بیشتر است و این خطر برای متولدین آبان کمتر است.

نمونه های خون برای تشخیص میزان ویتامین D بر واکنش گلبول های سفید که در سیستم ایمنی بدن نقش دارند، آنالیز شدند. محققان گفتند: گلبول های سفید قابلیت حمله به سلول های خودی را نیز دارند، همانگونه که در MS اتفاق می افتد.

مطالعه نشان داد که نوزادان اردیبهشتی ۲۰% میزان ویتامین D کمتری نسبت به نوزادان آبانی داشتند. به علاوه، نوزادان اردیبهشتی نسبت به نوزادان آبانی، دو برابرسلول های خود فعال مضر بالقوه T را دارند.

دکتر اسریرام راماگوپالان، سخنران علم عصب در بارتز و مدرسه پزشکی و دندان پزشکی در دانشگاه Queen Mary  لندن در نشست خبری دانشگاه گفت: با نشان دادن اینکه ماه تولد تاثیر قابل اندازه گیری بر روی پیشرفت سیستم ایمنی بدن دارد، این مطالعه توضیح زیستی بالقوه ای برای تاثیر ماه تولد بر MS که به کرات مشاهده شده است، فراهم می کند.

او افزود: میزان سلول های خود فعال T که قابلیت حمله علیه بدن را دارند، می تواند توضیح دهد که چرا نوزادان متولد اردیبهشت در مواجهه با ریسک بالاتری برای پیشرفت MS هستند.

مؤلفان مطالعه در نشست خبری گفتند: چون ویتامین D هنگام مواجهه ی پوست با نور آفتاب در بدن تولید می شود، تاثیر ماه تولد قابل مشاهده است. چرا که میزان ویتامین D در دوران بارداری در خطر MS  نقش دارد.

راماگوپالان گفت: این ارتباط با ویتامین D می تواند عامل این تاثیر باشدکه البته برای تشخیص تاثیر مکمل ویتامین D در خانم های باردار، تاثیر متعاقب بر پیشرفت سیستم ایمنی، خطر MS و دیگر بیماری های خود ایمنی نیاز به تحقیق و مطالعات طولانی تریست.

این مطالعه ارتباطی بین ویتامین D ، ماه تولد و خطر MS را آشکار کرد اما علت و معلول ثابت نشده اند.

 

منبع: WEBMD