LiveZilla Live Help
احتمالا کنسول بازی های ویدئویی تعادل بیماران MS را افزایش می دهد | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

احتمالا کنسول بازی های ویدئویی تعادل بیماران MS را افزایش می دهد

تحقیق نشان می دهد که احتمالا استفاده ی منظم از لوازم Wii پیام ها را مجدد به مغز مخابره می کند.

سه شنبه ۲۶ آگوست ۲۰۱۴، ۴ مرداد ۱۳۹۳

مطالعه ای جدید نشان می دهد که نرمش های موجود در یک کنسول بازی ویدئویی عامه پسند به نام Nintendo Wii ممکن است با مخابره ی مجدد به مغز آنها کمک کند و تعادلشان را بهبود ببخشد.

دکتر لوکا پراسپرینی، مؤلف راهنمای مطالعه و عصب شناس در دانشگاه Sapienza روم در ایتالیا گفت:دارویی برای حفظ تعادل بیماران MS وجود ندارد و برخی از داروها تعادل را بدتر نیز می کنند.

پراسپرینی گفت: بیمارانی که ۵ روز در هفته از تخته های تعادلی Wii استفاده می کنند- برای مثال ورزش های رقصی- به کاهش ریسک افتادن آنها و افزایش اتصالات مغزی مشخص کمک می کند، احتمالا به این دلیل که حرکاتشان را با حرکتی مشخص بر روی پرده هماهنگ می کنند اما پیش بینی های احتیاطی برای تحقیق وجود دارد.

مطالعه محدود بود و این ریسک وجود دارد که بیماران MS با افتادن به خود صدمه بزنند اگرچه می توانند به جای ایستادن با نشستن بر روی صفحه های تعادلی بازی کنند.

پراسپرینی گفت: بهتر است که بیماران MS به استفاده از این سیستم اما تحت نظارت تشویق شوند و با یک بار آموزش درست بتوانند در منزل نیز از آن استفاده کنند.

MS یک اختلال عصبی است که بر چگونگی ارتباط مغز با بدن تأثیر می گذارد.

نیکلاس لاروکا، معاون مرکز تحقیقات مراقبت از سلامت در جامعه ملی MS گفت: مشکلات تعادلی کاملا عادی هستند و به دلیل تأثیر MS بر شماری از کارکردها که برای تعادل اهمیت دارند، افزایش می یابد.

او گفت: در بین دیگر مسائل، MS می تواند بینایی، هماهنگی و مکانیزم تعادلی بدن را منقطع کند. بیماران به سمت استراتژی های گوناگونی برای حفظ تعادل تمایل پیدا می کنند. عصا و دیگر وسایل، به برخی از افراد کمک می کند و توان بخشی می تواند قدرت و تعادل را به وجود بیاورد. برخی از بیماران تحریک الکتریکی ماهیچه ها برای حفظ یا به دست آوردن کنترل روی عضلات را امتحان می کنند.

پراسپرینی زمانی برای مطالعه ی درمان بازی های ویدئویی برای MS الهام گرفت که دید بیماران توان بخشی از یک سیستم افزایش تعادل استفاده می کنند که برای او یادآور یک آتاری قدیمی بود. سپس یک شرکت بازرگانی به نام صفحه های تعادلی Wii توجه او را جلب کرد. صفحه های تعادلی کمی شبیه به صفحه های اندازه گیری وزن بود که حرکات افراد را نمایان میکرد و به آنها این اجازه را می داد که به حرکتی بر روی پرده نمایشی برگردانده شوند.

پراسپرینی تلاش کرد تا از شرکت Nintendo برای حمایت تحقیق، امتیاز بگیرد. او گفت: کمپانی علاقه ای به این کار نداشت اما سرمایه گذارانی از جامعه ملی MS ایتالیا پیدا کرد. تحقیق پیشین او این ایده را که بیماران هنگام استفاده از صفحه های تعادلی Wii تعادل خود را به دست می آورند، حمایت می کند و این تحقیق جدید کمک کرد که بفهمند در مغز بیماران چه اتفاقی می افتد.

در مطالعه ی جدیدی که در ۲۶ آگوست در Radiology منتشر شد، ۲۷ بیمار به دو گروه تقسیم شدند.

یک گروه ۳ ماه بدون انجام هیچ کار خاصی و گروه دیگر روزانه ۴۰-۳۰ دقیقه، ۵ روز در هفته از صفحه های تعادلی Wii استفاده کردند و سپس گروه ها جا به جا شدند. گروهی که در طول ۳ ماه کاری نکرده بودند، برای سه ماه از صفحه های تعادلی استفاده کردند، در حالی که گروه دیگر استفاده را متوقف کردند.

۱۵ فرد سالم دیگر نیز از سیستم استفاده کردند.

از همه ی شرکت کنندگان اسکن های MRI گرفته شد تا هر تغییر فیزیولوژی در مغز کشف شود.

محققان دریافتند احتمالا با استفاده از صفحه، بیماران مقداری تعادل را دوباره به دست آوردندو در واقع مغز آنها تغییر کرد. پراسپرینی گفت: استفاده از کنسول بازی های ویدئویی  بر روی بهبود غلاف حفاظتی در اطراف اعصاب و هدایت بهتر جریان و پالس های بین مغز و بدن تاثیر گذار بود.

او گفت: هنوز دیگر آموزش ها که به دوباره به دست آمدن تعادل در بیماران MS کمک می کند، مشخص نیستند اما احتمالا کنسول های بازی های ویدئویی مانند آنهایی که از صفحه های تعادلی استفاده می کنن، فواید مشابهی دارد. چرا که بیماران باید حرکات روی پرده را تقلید کنند که به صورت بالقوه فعالیت بیشتر مغزی را فراهم می کند.

لاروکا گفت: مطالعه موثق اممم محدود است. برای مثال، تفسیر معنای تغییرات مغزی دشوار است. هم چنین، تحقیق نشان می دهد که بهبود در تعادل دائمی نیست و نیاز است که بیماران برای دستیابی به آخرین فواید، آنها را حفظ کنند. مانند هر فرم دیگری از نرمش، آموزش نیز باید دنباله دار باشد.

با وجود اینکه مطالعه ارتباطی بین صفحه های تعادلی در کنسول های بازی ویدئویی و تغییرات مغزی در افزایش تعادل یافته است اما ارتباط علت و معلولی به وجود نمی آورد.

پراسپرینی گفت: تحقیقات بیشتری لازم است. به خصوص که مطالعه بسیار محدود بود. شواهد بیشتری از فواید کلینیکی کنسول های بازی با صفحه های تعادلی و به صورت عمومی تر، بازی های ویدئویی فعل و انفعالی بیشتر وجود دارد.

او افزود: اما محققان اطلاعات کافی ندارند که چرا بیماران بهتر می شوند.

 WEBMD