LiveZilla Live Help
آیا رژیم غذایی بر MS اثر می گذارد؟ | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

آیا رژیم غذایی بر MS اثر می گذارد؟

مطالعه ای جدید بر روی الگو های غذتیی و خطر MS هیچ گونه رابطه ای بین خوردن غذاهای سالم و با کیفیت و خطر کمتر MS پیدا نکرد.

اگرچه محققان رژیم غذایی ۱۸۵۰۰۰ خانم شرکت کننده در مطالعات بزرگ دیگر را بررسی کردند، اما تنها بر رژیم غذایی افراد بزرگسال متمرکز شدند. این احتمال وجود دارد که تأثیر رژیم غذایی در دوران نوجوانی بر خطرMS با اهمیت تر باشد.

دالیا روتس تین،MD از بیمارستان Brigham and Women در بوستون می گوید: علاوه بر این، تحقیق نیازمند تعیین نقش احتمالی کیفیت رژیم غذایی در سال های ابتدایی است. وی این تحقیق را در جلسه ی کمیسیون های مشترک اروپایی و آمریکایی برای درمان و تحقیق راجع به MS 2014 ارائه کرد.

با این وجود، دیگر مطالعات ارائه شده در جلسه ی این کنفرانس نشان دادند که افراد مبتلا به MS که دیگر شرایط پزشکی را نیز دارند، ناتوانی بیشتری دارند. با در نظر گرفتن این نکته، روتس تین به Medscape Medical Newsمی گوید: ما نمی دانیم که رژیم غذایی سالم می تواند به صورت کلی بر مردم (افراد مبتلا به MS) کمک کند و دیگر معضلات آنها را کاهش دهد یا خیر، بنابراین این نکته در دراز مدت کمک خواهد کرد.

مطالعه ی دیگر ارائه شده در جلسه هیچ گونه تأثیری از رژیم گیاه خواری با میزان بسیار کم چربی اشباع شده برMS را نشان نداد، اگرچه تعداد افراد شرکت کننده در مطالعه خیلی کم بود.

در  امتداد بهبود در شاخص وزن بدن و کلسترول، این مطلب با خستگی کمتر ارتباط داشت . این موجب شد محققان به این نتیجه برسند که رژیم غذایی با میزان بسیار کم چربی های اشباع شده ممکن است باعث افزایش کیفیت عمر مفید و سلامتی قلبی در بیماران MS شود.

نوجوانی: دنیای بحرانی؟

در این مورد روتس تین می گوید: چاقی در نوجوانی ارتباطی مستقیم با خطر جدی ابتلا به MS دارد اما مطالعات در بزرگسالان پیچیده تر است و چاقی در بزرگسالان، مشخصأ، با افزایش خطر MS ارتباط ندارد.

او می گوید: مطالعه ی ما منحصرأ بر روی افراد بزرگسال که جوان ترین آنها ۲۵ ساله بود، انجام شد. تمتم آنچه که ما می توانیم به عنوان نتیجه بیان کنیم این است که بین کیفیت رژیم غذایی و خطر پیشرفتMS در یک فرد بزگسال ارتباطی وجود ندارد. ما نمی توانیو بر اساس این داده ها هیچ چیزی راجع به عادت های غذایی در نوجوانی و خطر MS بگوییم. این احتمال وجود دارد که دوران نوجوانی دنیای بحرانی باشد اما مطالعه ی ما نمی تواند به این دنیا پاسخی دهد.

او هم چنیت گفت: رژیم های غذایی با کیفیتی که در این مطالعه ارزیابی شدند، همگی با هدف جلوگیری از اختلالات عروق قلبی بودند که ما آن را نمی دانیم.

او افزود: من بیماران مبتلا به  MS فراوانی دارم که معتقدند رژیم غذایی بر پیشرفت بیماری شان مؤثر است و احساس گناه می کنند که نتوانستند یا نخواستند که یک رژیم غذایی سالم را داشته باشند، بنابراین این نتایج می تواند باعث اطمینان مجدد در این رابطه باشد.

روتس تین می گوید: اگرچه هنوز یک رژیم غذایی خاص برای MS یافت نشده است اما ویتامین D بسیار کمک کننده است. فاکتور غذایی که بارها و بارها به عنوان فاکتور مرتبط با MS معرفی شده است، کمبود ویتامینD است. من به همه ی بیمارانم می گویم که مکمل های ویتامینD را استفاده کنند اما به گمانم به جز این، این یک سؤال بی جواب است که دیگر فاکتورهی رژیمی بر اختلالات مؤثرند یا خیر.

رژیم غذایی با چربی اشباع شده ی کم

در مطالعه ی دیگر ارائه شده توسط ویجاشیری یاداو، MD و از دانشگاهOregon Health & Scienceو همکارانش بر رژیم غذایی با چربی اشباع شده ی کم در MS مطالعه کردند. این مطالعه از کار دکتر روی سوانک در سال ۱۹۵۰ الهام گرفته شده بود. سوانکاظهار کرد افرادی که میزان زیادی چربی اشباع شده می خورند، در معرض خطر MS قرار دارند.

در این مطالعه رژیم غذایی گیاهی با میزان چربی اشباع شده ی بسیار کم که با نام رژیم مک دوگال معروف است، مورد بررسی قرار گرفت.برنامه ی این رژیم غذایی شامل ۱۰% چربی، ۱۴% پروتئین و ۷۶% کربوهیدرات که از نشاسته ی سیب زمینی، ذرت، برنج، غلات، میوه ها،جو و سبزیجات به دست می آید، بود. ماهی، گوشت و لبنیات پیشنهاد نشده بودند.

به صورت تصادفی برای این رژیم غذایی یا گروهی متفاوت، ۶۱ شرکت کننده تعیین شد. گروه ها برنامه غذایی ۱۰ روزه را دریافت کردند و سپس ماهانه پرسش نامه ی متناوب غذایی را برای یک سال تکمیل کردند.

نتایج هیچ گونه تأثیری بر فرآیند اختلالات MS را نشان ندادند اما محققان می گویند این مطالعه بسیار محدود بوده و برای کشف این گونه تغییرات بسیار کوچک بوده است. با این وجود، بهبود در حالت خستگی را دریافتند. هم چنین، افراد شرکت کننده ذر این مطالعه به طور میانگین ۲۰ پوند وزن کم کردند که منجر به بهبود کلسترول و سلامت فکری شد.

۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴، ۳ مهر ۱۳۹۳

منبع: WEBMD