LiveZilla Live Help
۱۰ سوال اساسی راجع به ام اس | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

۱۰ سوال اساسی راجع به ام اس

۱) من چه نوع ام اسی دارم؟

۴ نوع ام اس وجود دارد.

عود کننده-فروکش کننده: رایج ترین نوع از ام اس است.بیماری شما در این حالت عود میکند که به دنبال آن دوره ای را بدون علائم سپری می کنید که دوره ی بهبودی نامیده میشود.

اولیه-پیش رونده: در این نوع ام اس، بیماری ِ شما بالا و پایین نمی شود.به مرور زمان، همواره علائم شما بدتر میشود.

ثانویه-پیش رونده:در ابتدا علائم شما عود کرده و سپس بهبود می یابد و سپس به صورت پیوسته بدتر میشود.

عود کننده-پیش رونده: این مورد به ندرت پیش می آید.از ابتدا علائم بدتر میشوند.بهبود و عود را تجربه می کنید اما در طول زمان علائم بدتر و بدتر میشوند.

۲)موارد دیگر نیز می توانند باعث علائم بیماری من شوند؟

بیشتر علائم ام اس می توانند توسط شرایط دیگر همچون بیماری لایم(یک نوع بیماری عفونی)، اختلالات ژنتیکی و عفونت به وجود بیایند.هم چنین کمبود ویتامین بی۱۲ نیز منجر به علائم ام اس میشود.چون فقط یک آزمایش برای تشخیص ام اس وجود ندارد، پزشک شما باید علل احتمالی دیگر که منجر به علائم شما شده اند را نیز در نظر بگیرد تا بتواند مبنای تشخیص خود را ام اس قرار دهد.

۳)آیا علائم جدیدتری خواهم داشت؟آیا به مرور زمان بدتر میشوند؟

علائم ام اس بر اساس کرختی و خستگی تا مشکل در راه رفتن و درد دسته بندی میشوند.هر فردی علائم متفاوتی دارد که می توانند به مرور زمان تغییر کنند. خوشبختانه، اکثر علائم با کمک علم پزشکی، توان بخشی و درمان های دیگر قابل مدیریت هستند.

۴)در منزل چه کارهایی موجب مدیریت علائم من میشوند؟

کنار آمدن با استرس -به کمک یوگا یا دیگر ورزش های آرامش بخش- به آسان تر شدن علائم شما کمک میکند، اگر گرما علائم شما را بدتر میکند روش هایی برای خنک ماندن پیدا کنید.

*از پنکه یا سیستم های سرمایشی در منزل یا ماشین استفاده کنید.

*در هنگام دوش گرفتن پنجره را باز کنید یا از پنکه استفاده کنید و از آب خیلی گرم استفاده نکنید.

*از بطری های شیشه ای ِ دستی استفاده کنید.

*آب یا آبمیوه خنک بنوشید و از کافئین بپرهیزید.

۵)چه دارو یا درمان دیگری را پیشنهاد میکنید؟

داروهای زیادی موجود هستند که در هنگام عود علائم، از بدتر شدن ام اس شما جلوگیری میکنند، آنها را درمان یا آسان تر میکنند. انواع مختلف توان بخشی مثل فیزیوتراپی می توانند در منزل و محل کار به شما کمک کنند.توان بخشی این امکان را به شما میدهد که بر روی هرگونه مشکلی که دارید تمرکز کنید. مثل مشکل در صحبت، عمل بلع یا حافظه

۶)چگونه باید فهمید داروها مؤثرند؟

گاهی اوقات اثرات جانبی یک دارو باعث میشود شما احساس کنید که این دارو برای شما مؤثر نیست یا بدتر شده اید.به همین دلیل این نکته حائز اهمیت است که به صحبت ومشاوره با پزشک ادامه دهید.با همدیگر می توانید این موضوع را حل کنید که اگر این دارو برای شما مناسب نیست، نوع دیگری را امتحان کنید.هرگز بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را قطع نکنید.

۷)چه اثرات جانبی را باید انتظار داشته باشم و چگونه باید با آنها کنار بیایم؟

اثرات جانبی از شخصی به شخص دیگر و از دارویی به داروی دیگر متفاوت است.اگر گلوله وار دارو مصرف کنید ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا مثل سر درد، اسهال و یا سوزش پوست داشته باشید. اگر علائم بیماری را دارید، پزشک را مطلع کنید. به همراه هم میتوانید تصمیم بگیرید چگونه آنها را درمان کنید یا دارویتان را تغییر دهید.

۸)آیا فیزیوتراپی یا ورزش باعث میشود احساس بهتری داشته باشم؟

ورزش -به خصوص ایروبیک- می تواند به شما کمک کند که انرژی بگیرید، قوی تر شوید و حال و هوای بهتری را به شما میدهد. هم چنین به مشکلات مثانه ای و روده ای نیز کمک میکند.فیزیوتراپی بر راه رفتن، وضع اندامی، قدرت و تعادل ِ شما تأثیر می گذارد. ورزش می تواند به فعالیت های روزانه ی شما و یا مشکلاتی که به دلیل ضعف عضلانی به وجود می آیند کمک کند.

۹)آیا ام اس بر زندگی جنسی هم تأثیر می گذارد؟من می توانم بچه دار شوم؟

این احتمال وجود دارد که رابطه ی جنسی شما نیز تحت تأثیر قرار بگیرد.احتمالا رابطه ی جنسی ِ آرام تر و مشکلاتی در ارگاسم خواهید داشت. خانم ها در عمل روان سازی و آقایان در تحریک مشکل خواهند داشت. خبر خوب این است که دارو و درمان هایی وجود دارند که می توانند کمک کنند. در این مورد با همسر خود صحبت کنید. ام اس بر توانایی شما برای بچه دار شدن تأثیری نمی گذارد.

۱۰)آیا گروه های پیشتیبانی وجود دارند؟

انجمن ام اس در همین راستا دایر گردیده و از طریق راه های ارتباطی موجود  می توانید اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید و با ما در ارتباط باشید.