LiveZilla Live Help
ویتامین D پیشرفت MS را آهسته می کند | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

ویتامین D پیشرفت MS را آهسته می کند

مطلعات جدید نشان می دهند که ممکن است ویتامین D پیشرفت  MSرا آهسته کند و همچنین فعالیت مضر مغز را کاهش دهد.

بر طبق گزارش منتشر شده ی آنلاین JAMA Nearology ’ اصلاح سریع کمبود ویتامین D در طی بیماری مهم است اما برخی از متخصصان می گویند: پیشنهاد تجویز مکمل های ویتامین D به افرادی که در سیستم عصبی مرکزی اختلال دارند’بسیار زود است.

نیکلاس لاردکا ’ مشاور درمان و سلامت و سیاست گذاری پژوهش و درمان در جامعه ی بین المللی  MS گفت:کسی نمی داند چه ارتباطی بین MS  و ویتامین D وجود دارد ’ فقط گمان می کنند ویتامین D بر سیستم ایمنی بدن موثر است. وی همچنین گفت : اینکه چه مقدار از ویتامین D و چه مرحله ای ممکن است مناسب باشد ’ مشخص نیست و ممکن است ما در نهایت به این نکته دست یابیم که اتفاق آرای علمی بر یک پروتکول درمانی وجود ندارد.

اگرچه دکتر آلبرت آسچریو ’ پروفسور همه گیری شناسی و تغذیه از دانشگاه سلامت عمومی هاروارد ’ محقق راهنمای تحقیق قانع شده است که ویتامین D اغلب ویتامین آفتاب نامیده می شود اثری واقعی بر بیماران MS  داشته باشد. وی گفت : این یافته ها با شواهد قبلی که کمبود ویتامین D فاکتوری خطرناک برای بیماران MS است ’به هم پیوسته اند و تأثیرات ایمن سازی ویتامین D شدیدا به این نکته اشاره می کند که داشتن میزان کافی ویتامین D در معالجه MS مهم است.آسچریو اظهار کرد : در این تحقیق میزان ویتامین D در زمان بروز اولین نشانه های MS ’ نشان دهنده ی پیشرفت بیماری در طی ۵ سال آتی بود.

آسچریو گفت : احتمال پیشرفت آسیب های جدید مغزی و کاهش سرعت بهبود در افراد دارای میزان پایین تر ویتامین D کمتر از۵۰ نانو مول بر لیتر نسبت به افرادی که میزان ویتامین بیشتری داشتند ’ بیشتر است و افرادی که علائم MS را نشان می دهند باید بر اساس کمبود ویتامین D متمایز شده و توسط مکمل های ویتامین D اصلاح شوند.

MS یک بیماری مزمن ضعف آور است.در بسیاری از موارد علائم بیماری خفیف هستند اما گاهی اوقات بیماران MS قادر به راه رفتن ’ نوشتن و یا صحبت کردن نیستند.

دکتر امانول وابانت ’ سرپرست منطقه ای مرکز کودکان مبتلا به MS در دانشگاه کالیفرنیا ’ سان فرانسیسکو ’ ازجمله افرادی است که توجه ضروری در مورد تکمیل ویتامین D دارد. او گفت : اگر چه این اطلاعات محرک هستند اما صرفا مطالعات پیوندی می باشند . ما هنوز به یک هدف تحقیقاتی کلینیکی برای تأیید تأثیر مکمل های ویتامین D بر پیامدهای MS احتیاج داریم’ دیگر متخصصان نیز موافق اند.

دکتر الن موری ’ دستیار پروفسور عصب شناسی دانشگاه پزشکی جان هاپکینز در بالتی مور  گفت : این نتایج محرک اند چرا که کارهای قبلی ما را تأیید می کنند.وی افزود: هنوز هیچ تحقیقی تصدیق نکرده است که استفاده از مکمل های ویتامین D به کاهش ناتوانی ها و علائم MS کمک می کند.این احتمال وجود دارد تأثیراتی که در این تحقیق و تحقیقات پیش مشاهده کردیم به خاطر عوامل دیگر باشد نه نارسایی ویتامین D’ موری افزود: اگرچه ویتامین D بیش از اندازه به فروش رسیده است ’ لزوما به این معنا نیست که استفاده ی بیش از اندازه ی آن بی خطر است ’ مانند هر تجویز دیگر دارویی که احتمال تأثیرات منفی بر آنچه ما به آن علم نداریم ’ وجود دارد.

ویتامین D از نور آفتاب و غذاهای مشخصی مثل ماهی چرب و فر آورده های لبنی به دست می آید.موری و وابانت تحقیق کلینیکی بزرگ ویتامین D در بیماران MS را هدایت می کنند. وابانت ذکر کرد : تحقیق مشابهی هم در اروپا و استرالیا در حال انجام است. موری گفت :معتقدم این تحقیقات کمکی به پاسخ به پرسش های مهمی راجع به اینکه توصیه ی استفاده زیاد از مکمل های ویتامین D به بیماران MS موثر و همچنین پرخطر است ’ خواهد کرد.

در طی تحقیق ’ محققان میزان ویتامین D را در ۴۶۵ بیمار با علائم MS که در یک تحقیق شرکت کرده بودند اندازه گرفتند.این تحقیق برای معالجه ی بتااینترفرون۱ طراحی شده بود.برای ۵سال آینده محققان می توانند آسیب های مغزی را در بیمارانی که ام.آر.آی انجام دادند ’ پیدا و دنبال کنند.

یافته های این تحقیقات نشان می دهند: در طی اولین تماس با بیمار پس از تشخیص بیماری، افزایش ۵۰ نانو مول بر لیتر ویتامین ۵۷% خطر پیشرفت آسیب های جدید مغزی را کاهش می دهد. علاوه بر این محققان دریافتند که خطر بازگشت بیماری ۵۷% و سالانه ۲۵% کاهش آسیب های T2 داشتند (این نشانه های MS به صورت نقطه های روشن در MRI ظاهر می شوند.) و طی تحقیق ۰/۴۱% کاهش اندازه ی مغز داریم.

منبع: WEBMD