LiveZilla Live Help
مشکلات فکری دربیماران ام اس | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

مشکلات فکری دربیماران ام اس

زمانی که به ام اس مبتلا می شوید ممکن است فراموش کردن یک اسم یا گم کردن کلید ها برایتان ترسناک شود و گمان می کنید که بیماری بر افکار شما سایه انداخته است.

این مطلب درست است که در حدود نیمی از مبتلایان به ام اس در طول زمان می توانند مشکلات شناختی داشته باشند که به معنای تمرکز ضعیف، تفکر آهسته، یا حافظه مقطعی و بریده بریده است.

اغلب این مشکلات خفیف است و زندگی روزانه شما را مختل نمی کنند. مشکلات فکری شدید خیلی به ندرت پیش می آیند و بر ۵ الی ۱۰ درصد از مبتلایان به ام اس تاثیر می گذارند.

علایم افکار مختل شده در ام اس

نشانه هایی که شما به خاطر آنها افکار مقطعی و بریده بریده دارید، اغلب ظریف هستند. تا زمانی که یک دوست، همکار و یا اعضای خانواده تان شما را از این علایم آگاه نکنند، از آنها مطلع نمی شوید.

ممکن است در هنگام صحبت، برای پیدا کردن کلمه ای درست مجبور به تلاش باشید.

کارهایی که باید انجام می دادید یا قبلاً انجام داده اید را فراموش کنید.

برنامه ریزی یا اولویت بندی برایتان مشکل باشد. به خصوص هنگامی که دو اتفاق همزمان رخ می دهند، در تمرکز دچار مشکل شوید.

معمولاً ام اس به هوش و حافظه بلند مدت شما آسیبی نمی رساند و توانایی شما در خواندن و ادامه یک گفتگو را تغیییر نخواهد داد.

آزمایش و تشخیص افکار مختل شده

اگر شک دارید که افکارتان دچار اختلال شده با پزشک مغز و اعصاب صحبت کنید. چرا که افکار مقطعی و بریده بریده می توانند علل زیادی داشته باشند.

پزشک می تواند مطمئن شود که مشکلات شما به دلیل افزایش نرمالی سن یا داروهایی که موجب پریشانی، افسردگی، عصبانیت یا خستگی می شوند، نیست.

اصولاً قدم بعدی بعد از درمان کامل هرگونه مشکل در سلامت، آزمایش دادن است.

در این حالت ممکن است پزشک شما را به یک متخصص مغز و اعصاب، آسیب شناس گفتاری یا درمانگر حرفه ای ارجاع دهد.

ام اس و توان بخشی مغزی

اگر نتایج آزمایش نشان دهد که ام اس، علت حافظه ی متناوب یا تمرکز ضعیف ذهنی شماست، ممکن است بخواهید افکارتان را توان بخشی کنید که می توانید از این  موارد استفاده کنید:

– تمرینات ذهنی با کامپیوتر

– استراتژی های کاری یا خانگی با دفترچه یادداشت، اطلاعات طبقه بندی شده و یا سیستم های بایگانی که کارهایتان را به شما یادآوری می کنند.

به ندرت پیش می آید اما این احتمال وجود دارد که مشکلات فکری خیلی شدید شوند، به طوری که فرد مبتلا به ام اس به مراقبت مداوم نیاز داشته باشد و یا نتواند به تنهایی زندگی کند. اگر این مورد برای شما یک معضل شد، در مورد انتخاب هایتان با پزشک یا خانواده تان صحبت کنید. یک روانشناس هم می تواند به بیشتر شدن انتخاب های مراقبتی شما کمک کند.

آیا داروها و علم پزشکی می توانند کمک کنند؟

دانشمندان در حال انجام مطالعاتی هستند تا بفهمند آیا داروهایی که آسیب های عصبی را کاهش می دهند (به این دارو ها، داروهای بهبود دهنده ی بیماری گفته می شود) نیز می توانند به مشکلات فکری کمک کنند؟

دیگر دانشمندان نیز به درمان ها توجه می کنند، مثل داروهایی که برای آلزایمر تجویز می شوند که ممکن است موقتاً حافظه و تمرکز شما را بهبود ببخشند.

از پزشک بخواهید هرگونه نتیجه ی امید بخش مطابق روز را به شما ارائه بدهد.

 منبع: WebMD.com