LiveZilla Live Help
شیوه زندگی ، آیا رابطه ای با MS دارد؟ | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

شیوه زندگی ، آیا رابطه ای با MS دارد؟

یکی از موضوعاتی که بسیاری از تحقیقات ام اس را به خود اختصاص داده ، رابطه شیوه زندگی با این بیماری است . آیا الگوی زندگی انسان می تواند در پیشگیری از ابتلاء به ام اس و یا تخفیف علائم آن نقش داشته باشد؟ در این رابطه به سه مطالعه انجام شده اشاره می کنیم .

۱-  ورزش و حافظه 
در مطالعه کوچک دو نفره ! نقش ورزش ایروبیک بر حافظه در دو فرد مبتلا به ام اس و اشکال حافظه بررسی شد و نشان داده شد که تمرینات ایروبیک سه بار در هفته و هربار ۳۰دقیقه، توانست حجم قسمتی از مغز را که با حافظه مرتبط است ( هیپوکامپ) . %۵/۱۶ و حافظه را%۷/۵۳ افزایش دهد. در فردی که تمرینات غیرهوازی انجام داده بود این تغییرات روی نداد.

۲-   ماهی های چرب

در یک مطالعه نقش ماهی چرب ( مانند سالمون،ساردین،تون) و ابتلاء به ام اس بررسی شد. در این مطالعه سوئدی ، ۱۸۷۹ فرد مبتلا با ۴۱۳۵ فرد غیر مبتلا از نظر مصرف این نوع ماهی مقایسه شدند و نتیجه این بود که مصرف زیاد ماهی های چرب و ریسک ابتلاء به ام اس را کاهش میدهد. حتماً این مطالعه نشان داد که مصرف کنندگان این ماهی ها، میزان ویتامین D خونشان بالاتر از گروه دیگر بود. ( لازم به ذکر است که ماهی های چرب غنی از امگا ۳ و ویتامین D هستند)

۳-   مصرف دخانیات و ام اس

در مطالعه ای بررسی شد که آیا مواجهه بیشتر با آفتاب ، و ویتامین D و مصرف دخانیات ، الکل ، فعالیت فیزیکی و فشار خون با تبدیل شدن اولین مرحله بیماری به ام اس قطعی دارد یا خیر. تنها رابطه ای که در این تحقیق پیدا شد، این بود که مصرف سیگار می تواند ریسک تبدیل شدن به ام اس قطعی را ۷۹% افزایش دهد.

منبع: iranms.ir