LiveZilla Live Help
ام اس و افسردگی، نکاتی برای سلامت ذهن و فکر | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

ام اس و افسردگی، نکاتی برای سلامت ذهن و فکر

زمانی که شما ام اس دارید،احساسات شما نیز درگیر هستند.با وجود اینکه ام اس احتمال افسردگی را افزایش میدهد،اما دانستن این حقیقت نیز به شما کمک میکند که از آن جلوگیری کرده و به درمان آن بپردازید.با عادت های سالم از خود محافظت کنید.

روزالیند کالب،دکتری و مشاور کلینیک مراقبتی در جامعه ملی ام اس، می گوید:لازم است که در حرکت باشید.فعال بودن علائم ام اس مثل خستگی و مشکلات مثانه را بهبود میبخشد و باعث سرحال شدن شما میشود.

تعداد زیادی از افراد مبتلا به ام اس می گویند که بعد از پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری احساس بهتری دارند.قبل از ورزش و نرمش با پزشک خود راجع به نوع ورزش یا نرمشی که برای شما مناسب است، صحبت کنید.

آرامش خود را حفظ کنید.دراز کشیدن جلوی تلویزیون کافی نیست.سعی کنید آگاهانه آرامش خود را حفظ کنید و برای این آرامش زمان خاصی را اختصاص دهید.

سیندی ریچمن،مدیر ارشد انجمن ام اس،می گوید:فکر میکنم برای افراد به خصوص خانم ها *در لحظه زندگی کردن* سخت باشد.یوگا،مدیتیشن و روش های دیگر می توانند مفید باشند.او می گوید: مابین کار استراحت کنید،چند خط از یک شعر را بخوانید،گل های باغچه را بو کنید و یا در روزنامه مطلب بنویسید.

درخواست حمایت کنید.تمام مسئولیت هایی که قبل از ام اس بر دوش شما بوده است،اکنون نیز بر عهده شماست اما ممکن است اکنون انرژی کافی برای انجام همه آنها را نداشته باشید که منجر به استرس میشود.

با دوستان و خانواده تان صحبت کنید.برای خرید،برگرداندن بچه ها از مدرسه یا پخت غذا کمک بگیرید.قبل از آنکه احساس دستپاچگی کنید با افراد حاضر در زندگیتان صحبت کنید.

مراقبت از خود، به هیچ وجه خودخواهی نیست.کاهش استرس برای سلامت فکر و ذهن شما و همچنین خانواده تان مفید است.

با مشکلات و معضلات موردی برخورد کنید.خصوصا زمانی که یک روز پر چالش داشته باشید بیشتر دچار دستپاچگی میشوید.با تمرکز روی یک مشکل کنترل خود را حفظ کنید و هر بار یک راه حل را امتحان کنید.

چه چیزهایی صبح شما را دل انگیزتر میکند؟کدامیک از کارهای خانه اهمیت بیشتر و کدامیک اهمیت کمتری دارند؟کالب می گوید:موفقیت باعث اعتماد به نفس درشما میشود و شما را به موفقیت بعدی هدایت میکند.

راهنما بگیرید.کالب می گوید:تراپیست ها -مثل روانشناس،مشاور و کاردرمان-فقط مختص افرادی که درمیانه بحران سلامت فکری و ذهنی هستند، نمی باشند بلکه می توانند راهنمای زندگی هم باشند.تراپی یا درمان راهی است برای کمک به شما، الویت بندی توانایی هایتان، پیدا کردن راه حل برای آنچه باعث چالش در خانه یا سرکار می شود.

کالب می گوید:ممکن است شما برای مدتی به یک تراپیست مراجعه کنید و بعد از مدتی با یک وقفه به خاطر مشکلی جدید دوباره به او مراجعه کنید.

درمان افسردگی:

اگر احساس کردید دچار افسردگی شده اید، تنها به تغییر در سبک زندگی اکتفا نکنید.

به دنبال علت ها باشید.پزشک شما می تواند به پیدا کردن دلایل افسردگی شما کمک کند.علت ها متفاوت اند.این احتمال وجود دارد افسردگی شما به دلیل ام اس نباشد.

شرایط مزمنی مثل ام اس می تواند منجر به استرس شود و این کشمکش منجر به افسردگی. اما تحقیقات نشان داده اند که لزوما احتمال افسردگی در افراد مبتلا به علائم شدید ام اس نسبت به افراد مبتلا به علائم خفیف ام اس بیشتر نیست.

گاهی وقات داروها نیز موثرند.استروئید و داروهای دیگری که برای ام اس استفاده می شوند ممکن است افسردگی را بدتر یا بهتر کنند.

ام اس نیز می تواند بر بخش مشخصی از ذهن که به شرایط روحی مرتبط است تاثیر بگذارد.اگر زمانی متوجه شدید که چه چیزی منجر به افسردگی در شما می شود می توانید معالجه صحیح  را انتخاب کنید.

تیم تشکیل دهید.برای درمان افسردگی می توانید گروهی از افرادی که شما را حمایت می کنند،تشکیل دهید و بهترین کارها را انجام دهید.

یک روانپزشک نیز می تواند دارویی که به شما کمک میکند را تعیین کند.انتظار یک تغییر سریع را نداشته باشید.یافتن داروی مناسب شما و مقدارداروی مناسب زمان می برد.

درمان را متوقف نکنید.کالب می گوید:تا زمانی که داروها علائم را تسلی بدهند، معالجه می تواند به مشکلاتی که ممکن است در افسردگی شما دخیل باشند، کمک کند.

لازم نیست افسردگی خود را پنهان کنید.افرادی که با صحبت با آنها احساس راحتی میکنید را مشخص کنید.حمایت آنها واقعا کارساز است.متخصص ام اس شما نیز می تواند یک دوست باشد.

کالب می گوید:نپذیرید که افسردگی، بخش پایداری از زندگیتان خواهد بود.برخی میگویند:”بله، البته که شما افسرده هستید و ام اس هم دارید.”این اصلا درست نیست.افسردگی هرگز برای هیچ کس طبیعی نیست حتی مبتلایان به ام اس.

کمک بگیرید.راکد نمانید.کالب می گوید:در طی درمان، اینکه کمی احساس بهتری داشته باشید کافی نیست.تا زمانی که افسردگی کاملا رفع شود، درمان را ادامه دهید.

 

منبع: WEBMD