LiveZilla Live Help
ام اس در کودکان | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

ام اس در کودکان

به طور رایج ام اس در بزرگسالان اتفاق می افتد، ولی ابتلای آن در کودکان و نوجوانان رو به افزایش است. در امریکا از میان ۴۰۰هزار افراد مبتلا به ام اس حدود ۸ تا ۱۰ هزار نفر نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند. عصب شناسان می گویند احتمالأ تعداد زیادی بچه های مبتلا به ام اس وجود دارند که هنوز شناخته نشده اند.
تفاوت ام اس در بچه ها چگونه است؟
ممکن است علایم ظهور ام اس در کودکان و بزرگسالان متفاوت باشد. در بچه ها ممکن است بعد از یک دوره ی بیماری عصبی که آماس پیشرفته و حاد مغزی (ADEM) نامیده می شود، شروع شود. در بیشتر بچه ها علایمADEM – مثل سردرد ، آشفتگی روانی ، افسردگی، کما ، خشکی گردن ، و تب- موقتی است. اما در برخی دیگر این علایم ادامه دار هستند یا علایم دیگری نیز به آنها اضافه می شود تا منجر به بیماری ام اس شود.
فرض می شود در مقایسه با بزرگسالان ام اس در کودکان آهسته تر پیشرفت می کند. علاوه بر این افرادی که در سنین کودکی یا نوجوانی به ام اس مبتلا مبتلا می شوند خیلی زودتر به ناتوانی های پیشرفته مبتلا می شوند. احتمالأ پیامدهای شناختی و روان شناختی در بچه ها و نوجوانان شدیدتر است و ممکن است بر عملکرد تحصیلی ، خودشناسی ، و روابط آنها با دیگران تأثیر گذارد.
نشانه های ام اس در کودکان
علایم ام اس در کودکان مشابه علایم بزرگسالان است و شامل موارد زیر می شود:
– مشکلات گوارشی
– ضعف
– مشکلات حرکتی
– مشکلات بینایی
– گرفتگی عضلات
– تغیرات حسی ،مور مور شدن ، کرختشدن
– لرزش اندام
علاوه بر این ، ممکن است بچه ها حمله ها و افسردگی هایی را تجربه کنند که در بزرگسالان وجود ندارد.
علایم بیماری ام اس می توانند نامنظم باشند .ممکن است خفیف یا شدید باشند. ممکن است به مدت طولانی ادامه داشته باشند یا در مدت کوتاهی به پایان برسند.
درمان ام اس در کودکان
هر چند هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد ولی چند راهکار درمانی برای بهبود زندگی کودکان مبتلا به ام اس کشف شده است. درمان ام اس در کودکان همانند بزرگسالان ۳ هدف را دنبال می کند: درمان حمله ها ، ممانعت از حمله های بعدی و مهار علایم.
درمان حمله های ام اس در کودکان
داروهای کورتیکو استروئید (Corticosteroid) اصلی که برای حمله های ام اس استفاده می شود ، سولومدورال (متیل پردنیسولون) نامیده می شود که روزی یکبار به صورت تزریقی برای سه تا پنج روز استفاده می شود. گاهی اوقات پزشکان کورتیکواستروئید خوراکی به نام پردنیسون را برای یک دوره ی کوتاه مدت به همراه داروی تزریقی تجویز می کنند.
هر چنددر بیشتر کودکان کورتیکواستروئید باعث حساسیت نمی شود ولی این دارو در بعضی از کودکان اثرات جانبی مانند بدخلقی و تغییرات رفتاری ، افزایش فشار خون و قند خون ، ناراحتی های گوارشی می شود. در صورت لزوم پزشکان می توانند این علایم را درمان کنند. اگر کورتیکواستروئید به تنهایی نتواند بهبودی کافی را به همراه داشته باشد ،درمان های دیگری مانندتبادل ایمیونوگلوبین (IVIG) و پلاسما برای درمان حمله های ام اس مورد استفاده قرار میگیرند.
ممانعت از حمله های ام اس
گرچه کورتیکواستروئید می تواند حمله های ام اس را مداوا کند اما نمی تواند از بروز آن جلوگیری کند. در این موارد پزشکان داروهای دیگری را تجویز می کنند. با توجه به افزایش تعداد این حمله ها این داروها نیز می توانند پیشرفت ناتوانی های ناشی از این بیماری را آهسته تر کنند.

منبع: WEBMD.COM