LiveZilla Live Help
آیا میزان زیاد نمک می تواند به بیماران MS آسیب برساند؟ | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

آیا میزان زیاد نمک می تواند به بیماران MS آسیب برساند؟

محققان ارتباطی یافته اند اما می گویند خیلی زود است که کاهش جذب سدیم را پیشنهاد کنیم.

پنجشنبه، ۲۸ آگوست ۲۰۱۴، ۲۰ شهریور ۱۳۹۳، مطالعه ای جدید در آرژانتین نشان می دهد که میزان زیاد نمک در رژیم غذایی ممکن است علائم MS را بدتر کند.

دکتر مائوریلسیو فارز، محقق راهنمای موسسه ی رائول کاریای تحقیقات عصب شناسی در بونس آیرس گفت: فاکتور های محیطی فراوانی مانند ویتامینD، سیگار کشیدن و ویروس Epstein Barr بر MS تاثیر می گذارند. مطالعه ی ما نشان می دهد احتمالا جذ ب میزان زیادی از نمک، فاکتور محیطی تاثیرگذار دیگری بر بیماران MS است.

MS نوعی اختلال در سیستم عصبی است که منجر به ناتوانی، اختلالات بینایی، مشکل در تعادل، کرختی و مشکلات فکری و حافظه می شود. رایج ترین نوع MS عود کننده-فروکش کننده نام دارد که در این حالت علائم MS فروکش کرده و سپس بدتر میشوند.

تحقیق اولیه نشان داد که احتمالا نمک، واکنش سیستم خود ایمنی را که در پیشرفت MS دخیل است، تغییر می دهد.

فارز گوشزد کرد که این مطالعه نشان نمی دهد که نمک باعث بدتر شدن MS می شود اما به نظر می رسد که ارتباطی وجود دارد.

او گفت: این یک مطالعه ی کوچک نظری است که نشان دهنده ی نوعی ارتباط بین جذب نمک و فعالیت های بیماری MS است و نیاز است این داده ها در مطالعات بزرگتر شامل افراد مختلف به سمت معتبر شدن به جلو حرکت کند.

برای مطالعه، تیم فارز میزان سدیم (جزء اصلی نمک)، ویتامین D و کراتینین خون و ادرار ۷۰ بیمار MS از نوع عود کننده-فروکش کننده را اندازه گیری کردند. کراتینین، نشانه ی آماس و التهاب و میزان پایین ویتامین D است که با MS در ارتباط است.

جذب سدیم به ۳ گروه تقسیم بندی شد:

۱)      کمتر از ۲گرم در روز

۲)      بین ۴٫۸-۲ گرم در روز

۳)      بیشتر از ۴٫۸ گرم در روز

راهبرد جاری برای پیشگیری از اختلالات قلبی، جذب حداکثر ۲٫۴-۱٫۵ گرم سدیم در روز را پیشنهاد میکند.

درانتهایمطلببالا, این مقدار روزانهکمترازنصفیکقاشقچایخورینمکاست.

گروه فارز متوجه شدند افرادی که روزانه ۴٫۸-۲ گرم نمک جذ ب می کنند و افرادی که بیشتر از ۴٫۸ گرم نمک –یک مقدار کمتر از یک قاشق چای خوری نمک- مصرف می کنند، نسبت به کسانی که نمک کمتری مصرف می کنند تا ۴ برابر بیشتر، علائم MS در آنها بدتر شد.

برای چک کردن پیشرفت اختلال در بیماران مغزی، محققان اسکن ها و اشعهX را تحلیل کردند و متوجه شدند بیمارانی که میزان زیادی نمک جذب کردند نسبت به کسانی که جذب نمک کمتری داشتند در حدود ۳٫۴ بار، اختلالاتشان بدتر شده است.

در گروه دوم با ۵۲ بیمار MS که محققان اضافه کردند، نتایج مشابه به دست آمد.

فارز گفت: خیلی زود است که بگوییم بیماران MS باید جذب نمک را قطع کنند. یافته های ما می تواند به عنوان یک تحقیق کلینیکی بنیانی محدودیت نمک در بیماران MS به خدمت گرفته شود.

این گزارش در۲۸ آگوست –۲۰ شهریور در مجله ی Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry. منتشر شد.

نیکلاس لاروکا، معاون تحقیق مراقبت سلامت در جامعه ملی MS گفت: تاثیر نمک بر MS موضوع علاقه فزاینده است.

او گفت: در این مرحله واقعا نمی توانید علت و معلول را تعیین کنید اما آغازیست که نشان می دهد نمک، نقش قابل توجهی بر اختلالات و پیشرفت MS دارد.

لاروکا گفت: مکانیزم این ارتباط ناشناخته است. او اشاره کرد: شاید نمک سیستم ایمنی را بیشتر متمایل به اختلال کند.

او موافق است که شواهد کافی برای پیشنهاد کاهش میزان نمک در رژیم غذایی بیماران MS وجود ندارد. او گفت: اگرچه، در هر صورت همه ی ما باید مراقب جذب نمک باشیم. همه ی ما باید در مصرف بیش از اندازه ی نمک محتاط عمل کنیم.

میزان جذب نمک که از سدیم دفع شده در نمونه های ادراری افراد شرکت کننده در مطالعه و هر سه بار در ماه به دست آمده بود، تخمین زده شد. به علاوه، محققان این دوره را در بیماران از ۲۰۱۲-۲۰۱۰ دنبال کردند.

محققان گفتند: بعد از شمارش فاکتور هایی مانند سیگار کشیدن، جنسیت،سن، طول زمان بعد از تشخیص، وزن، درمان و ویتامین D، ارتباط بین نمک بیشتر و بدتر شدن MS باقی ماند.

 

منبع: WEBMD