LiveZilla Live Help
پشرفت حاصله در بیماری ام اس در سال ۲۰۱۳ به روایت انجمن ام اس آمریکا | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

پشرفت حاصله در بیماری ام اس در سال ۲۰۱۳ به روایت انجمن ام اس آمریکا

در ذیل مختصری از پیشرفت های ارزشمند سال ۲۰۱۳ آورده شده است.

توقف ام اس

داروی خوراکی تکفیدرا برای ام اس عودکننده توسط FDA تایید شد و نتایج مثبت peginterferon beta-1a نیز برای ام اس عود کننده سبب شد که برای ورود به بازار توسط FDA مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این موارد ، (در سالی که گذشت)مطالعات بیشتر در زمینه داروهای ضروری و موضوعات دیگر نیز در نشست سالانه آکادمی نورولوژی آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است.

ام اس پیشرونده:

· انجمن ملی ام اس امریکا با همکاری مشترک با موسسه بین المللی سلامت در حال انجام یک آزمایش بالینی بر روی داروی ibudilast در ام اس پیشرونده اولیه و ثانویه می باشد.

· در سالی که گذشت کمیته بین المللی ام اس پیشرونده اولین جلسه علمی خود را تشکیل داد و در آن مسائل موجود را در خصوص این نوع ام اس بررسی کرد.

سلامت/ شیوه زندگی

· یک مطالعه نشان داده که سیگار ایمنی فرد را نسبت به اینترفرون افزایش داده که می تواند سودمندی درمان را کاهش دهد.

·  رژیم غذایی پرنمک باعث تحریک فعالیت سیستم ایمنی در ام اس می شود ( و این مسئله می تواند سبب تشدید فعالیت بیماری شود ) گرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه در حال انجام است.

·         محققان یک “زیست نشانگر” یا علامتی راشناسایی کرده اند که می تواند پیشرفت ام اس را پیش بینی کند. نام آن Tob1 بوده و بصورت یک مولکول مرتبط با سلول های ایمنی می باشد. اگر این یافته تایید شود در شناسایی افرادی که پس از اولین حمله ، دچار ام اس قطعی می شوند بسیار مفید خواهد بود.

·         یافته های بیشتری نسبت به عملکرد نادرست میتوکندری بدست آمده است. میتوکندری تولید کننده انرژی (در سلول ها) می باشد. حدس زده می شود این عملکرد نادرست در صدمه به سیستم عصبی در بیماری ام اس موثر باشد. از اینرو با شناسایی آن امکان جلوگیری از این آسیب ها فراهم خواهد شد.

· بر اساس گزارش منتشر شده از گروه مطالعاتی ام اس کودکان ، طراحی بهینه آزمایشات بالینی برای مطالعه داروهای کودکان مبتلا به ام اس انجام شده است ؛ این گروه ، کارگاهی در زمینه بیماری ام اس در کودکان برگزار کرده است.

· جلسه ای بین انجمن ملی ام اس و موسسه دارو و غذای آمریکا با عنوان کنسرسیوم غلبه بر ام اس برگزار شد که در آن پیرامون اصلاح و سرعت بخشیدن به آزمایشات بالینی در ام اس تدابیری اندیشیده شد.

·  با حمایت های مالی انجمن ام اس آمریکا و انگلستان آزمایشات بالینی برای داروهای حفاظت کننده عصب در ام اس پیشرونده ثانویه اقداماتی انجام گرفته است.

· افزایش بودجه برای مطالعات بین المللی با هدف شناسایی عوامل موثر در پیشرفت ام اس صورت گرفته است.

بازیابی ناتوانی ها

شواهد زیادی بدست آمده که نشان می دهد ورزش و توان بخشی باعث بازیابی عملکرد فیزیکی و روحی شده و از این طریق برای بهبود زندگی افراد مبتلا به ام اس کمک می کند. پیشرفت هایی نیز در سرعت بخشیدن در زمینه ترمیم سیستم عصبی بوجود آمده است. ترمیم غشای میلین نه تنها برای بازیابی سیگنال های عصبی و عملکرد اعصاب مهم می باشد بلکه با ترمیم آن از آسیب بیشتر آکسون محافظت می شود.

ترمیم سیستم عصبی

· اولین مطالعه فاز ۲ بالینی “anti-LINGO” و با هدف ترمیم میلین در افراد مبتلا به ام اس آغاز شده است.

·دو مطالعه بر روی موش در آمریکا و ایتالیا نشان می دهد که سلول بنیادی مشتق شده از پوست می تواند برای رشد میلین جدید و کاهش صدمه به سیستم عصبی مفید باشد.

· مطالعات در ۳ آزمایشگاه سرنخ هایی را در ارتباط با آسیب سیستم عصبی و فاکتورهای موثر در ترمیم میلین مغز بدست آورده اند. در صورت تایید این نتایج یک روش درمانی جدید در ترمیم میلین برای بازیابی عملکرد افراد مبتلا به ام اس ایجاد خواهد شد.

·  از روش های عکس برداری غیر تهاجمی با نام PET در موش ها استفاده شده است. در این روش ها برای مشاهده آسیب و ترمیم میلین در طول زمان استفاده می شود.این مطالعات در آینده قطعا” برای درمان بیماری ام اس کمک کننده خواهد بود .

· مطالعاتی برای درمان سفتی عضلانی در مبتلایان به ام اس طراحی شده است.

شیوه زندگی/تندرستی

· مطالعات اندک پیشنهاد می کند که تمرینات ایروبیک تاثیرات مفید زیادی برای افراد مبتلا به ام اس خواهد داشت. افزایش حافظه و عملکرد مغز نیز از مزایای آن می باشد.

·  در مطالعات بالینی شواهد قوی نشان داده است که تمرینات حافظه، یادگیری را در افراد مبتلا به ام اس بهبود می بخشد و کیفیت ابعاد مختلف زندگی فرد را بهبود می بخشد.

·  حمایت های مالی اولیه برای بررسی مطالعات بالینی برای تاثیر تمرینات ایروبیک در بهبود ناتوانایی های شناختی صورت گرفته است.

·   با همکاری دانشگاه میامی و آسرا، مطالعات تغذیه درمانی در اختلالات شناختی بررسی می شود.

شیوه زندگی/سلامت:

·  مطالعات جدید نشان می دهد تغذیه با روغن ماهی قدرت کاهش پیشرفت ام اس را دارد و سیگار خطر پیشرفت ام اس را افزایش می دهد. چاقی در دختران نیز سبب افزایش پیشرفت بیماری می شود.

پایان ام اس برای همیشه

پیشرفت هایی در شناسایی عوامل موثر در ابتلاء به ام اس حاصل شده است. این عوامل شامل ‍ژن ها، عفونت ها و روش های زندگی است. هیچ کدام از این عوامل به تنهایی باعث این بیماری نمی شوند. در واقع این عوامل سرنخ هایی برای شناسایی راه های جلوگیری از ابتلاء به ام اس می باشد.

· ۴۸ ژن جدید با ریسک ایجاد ام اس شناسایی شده که با حمایت های مالی مختلف در جهت شناسایی روش های بیولوژیکی منجر به ام اس گام برمی دارند. شناسایی آنها امکان دارد منجر به شناخت روش های جلوگیری از ایجاد بیماری و یا دست یابی به درمان های بهتر شود.