LiveZilla Live Help
طب سوزنی سرعت پیشرفت بیماری ام‌اس را کاهش می‌دهد | انجمن مولتیپل اسکلروزیس استان مرکزی

طب سوزنی سرعت پیشرفت بیماری ام‌اس را کاهش می‌دهد

دکتر مهران خسروی نماینده مرکز بین‌ا‌لمللی آموزش طب سنتی چین در ایران (وابسته به سازمان بهداشت جهانی) گفت: اگرچه استفاده از طب سوزنی در درمان برخی بیماریها و انجام برخی امور مانند کاهش وزن مفید است اما افزایش قد با بهره‌گیری از این روش پس از سنین رشد کذب است.
وی افزود: گاهی اوقات طب سوزنی به درمان نسبی بیماری می‌انجامد. به عنوان نمونه این روش می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری ام‌اس را کاهش دهد. از سوی دیگر تاثیر طب سوزنی در درمان برخی عوارض و بیماری‌ها هنوز مشخص نیست. به عنوان مثال اثر این روش در درمان بیماری‌های عفونی مانند ایدز در حال بررسی است.
این متخصص طب سوزنی درباره میزان تاثیر این روش در کاهش وزن اظهار کرد: طب سوزنی کاملا در این زمینه موثر است. چاقی عللی مانند تنبلی، پرخوری و اختلالات متابولیک دارد که هر کدام از این دلایل، درمان خاص خود را می‌طلبد. در مجموع مهمترین نکته در لاغر شدن، کاهش حجم معده است چون در این صورت وزن به تدریج کم می‌شود البته فردی که اقدام به درمان چاقی با طب سوزنی می‌کند باید آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده باشد.
خسروی با بیان اینکه در ایران دیدگاه صحیحی درباره طب سوزنی وجود ندارد، اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند که این روش در همه امور موثر است اما به اعتقاد بعضی افراد مانند قشر تحصیلکرده، طب سوزنی به هیچ وجه کارایی ندارد. در این شرایط به علت نبود آگاهی کافی، احتمال افزایش فعالیت افراد سودجو افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه مردم ایران اطلاع اندکی درباره کاربردهای طب سوزنی دارند، اظهار کرد: آنان طب سوزنی را روشی برای رفع چاقی، لاغری، ترک اعتیاد و درمان کمردرد می‌شناسند. این در حالیست که در چین به کارآمدی طب سوزنی توجه بیشتری می‌شود. به عنوان نمونه فردی که بر اثر سکته مغزی، فلج شده است پس از ترخیص تحت درمان با طب سوزنی و فیزیوتراپی قرار می‌گیرد. چون در صورت درمان صحیح بیمار با این دو روش در سه ماهه اول پس از سکته، او برخی از توانایی‌های خود مانند قدرت تکلم را به دست می‌آورد.
خسروی در پایان گفت:‌ در ایران نسبت به این گونه کاربردهای طب سوزنی آگاهی وجود ندارد البته در سال‌های اخیر دیدگاه وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در این زمینه تصحیح شده است. سازمان بهداشت جهانی در ایران نیز دوره‌هایی را بر آموزش پزشکان عمومی علاقه‌مند به طب سوزنی در ۴ سال اخیر راه‌اندازی کرده ‌است به گونه‌ای که آنان دوره تئوری را در ایران و دوره عملی را در چین می‌گذرانند.

منبع: mscenter.ir